fredag 13 september 2019

Ytter Rötjärn, Arnäsleden

En vacker kväll och jag skyndar mig iväg för att hinna ta en kopp kaffe ute. Jag väljer Ytter Rötjärn som utflyktsmål. Det var ett tag sedan jag var här sist. Denna gång går jag från Klingre motorbana efter Arnäsleden mot tjärnen.

Jag har inget minne av att det såg ut på detta sätt sist jag var här, för nu var det mestadels fyrhjulingsspår att gå i, istället för skogsstig.

Framme vid Ytter Rötjärn är det stilla. Perfekt för en lugn stund och varva ner efter dagens arbete. Här finns bänkbord, vindskydd, eldstad och utedass. Jag sitter vid bänkbordet medan vovven stretar runt och undersöker varje vrå.
Efter en fin liten stund vandrar vi tillbaka mot bilen innan mörkret faller och konstaterar att nu är det dags att packa ner pannlampan i ryggan...


Arnäsledens vit-röda prick visar leden


Vattendrag


Vovven leder





Skogen är full av svamp. Även de oätliga kan vara vackra.


Hal och ranglig spång över blötmark


Flytmosse på Ytter Rötjärn





Bänkbord och vindskydd


Tydlig skylt på vindskyddet vittnar om att vi kommit rätt


Utedasset vid Ytter Rötjärn


Kvällens fikaplats


Fikakompisen

Vovven spanar


Vovve med pinne


Ytter Rötärn


Tillbaka innan skymningen faller












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden