fredag 6 september 2019

Ögeltjärnsberget, Ögeltjärn, Storstensudden

I vackert väder drar skogen extra mycket. Jag hade planerat att åka till Skuleskogen, men inser att det är Höga Kusten Trail, vilket gör att det är lite för mycket folk i farten för att det skulle kännas helt lockande. jag väljer istället en lite mindre utflykt och styr kosan till Ögeltjärn.

Jag börjar med att gå upp till Ögeltjärnsberget. Här är alltid trevligt att vara, men jag tror jag aldrig varit helt ensam här, vilket tid på dygnet jag än besökt denna vackra utsiktspunkt. Efter att ha växlat några ord med de som grillar vid vindskyddet går jag vidare till den bänk som jag oftast brukar välja när jag är här själv. Här slår jag mig med och njuter av utsikt, sol och lunch medan vovven leker med pinnar och strosar omkring.

Går sedan vidare så långt jag kan finna något som liknas vid en stig, men vänder sedan tillbaka förvi bänken, vindskyddet och vidare ner mot Ögeltjärn.

Här nere råder stilla lugn. Tjärnen glittrar i solen och vovven tar vattenpaus.

Jag bestämmer mig för att gå runt Krokalviken och Storstensudden och vandrar vidare runt Ögeltjärnsberget. Istället för stigarna runt udden väljer jag att gå nere vid strandkanten och finner ett bänkbord som jag faktiskt förr inte upptäckt. Här stannar jag och lapar sol en stund innan vi vandrar stigarna tillbaka mot parkeringen och bilen.


Spång

Rötter på stig

Välkänd vy för den som besökt Ögeltjärnsberget

Panorama

Vy från bänken bortom vindskyddet

Från bänken in mot

Vacker plats


Utsikt


Vovve och vy








Vovve med pinne





Glad vovve på väg ner mot Ögeltjärn


Bänkbord vid Ögeltjärn


Vedförråd, vindskydd och bänkbord vid Ögeltjärn


Solglitter





Stig mot Krokalviken


Strand vid Storstensudden


Vackra hav











Fikapaus!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden