onsdag 28 mars 2018

Isgrottan, Hamptjärn, Vitsjöterrängen

Jag hade ett ärende till Hörnett ikväll, så jag skyndade iväg efter jobbet för att först hinna ta en snabb promenad upp till isgrottan. Jag parkerar på Hamptjärnsvägen vid första vägbommen. Den står förvisso öppen, men vägen är inte farbar med bil.

Skoterspåren har satt sig och är välpromenerade, så det går lätt att gå genom skogen. Idag svänger jag till höger innan Hamptjärn upp mot grottan. 

Väl framme känner jag inte riktigt igen mig. Grottan är så isig att den knappt finns. Dels är dörren helt stängd, men då marken också är förhöjd av ett tjockt islager är stället sig olikt.

Stigarna vittnar om att många besökt grottan i vinter. Detta verkar ha blivit ett välbesökt utflyktsmål, vilket är trevligt.

Promenaden åter ner mot bilen går via Hamptjärn efter en skön stund ute.


Isgrottan är i det närmaste överisad nerifrån

Is i mängd och parti

Isbacke nedanför grottan



Vovve med pinne



Lättpromenerad stig/skoterspår upp till grottan

Promenerade röd markering upp och orange markering på tillbakavägen











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden