fredag 3 november 2017

Entré Syd - Slåttdalsberget, Skuleskogens nationalpark

Efter lunch drar jag mot Entré Syd. Förra gången jag var i Skuleskogen gick jag från Entré Väst till Slåttdalsberget. Då i full dimma. Redan då bestämde jag att jag skulle upp på Slåttdalsberget i vackert väder innan vintern. 

Det är relativt mycket bilar på parkeringen och jag möter ganska mycket folk på min vandring genom skogen. Den mest populära sträckan i Skuleskogen är från just Entré Syd till Slåttdalsskrevan. 

För att gå upp till Slåttdalsberget viker man av från den orange-märkta Högakusten-leden innan skrevan och följer blå stigmarkering. 

Uppe på berget är vi helt ensamma. Det blåser visserligen rejält, men hit upp brukar inte stormängden av människor gå, så det är sällan mycket folk här. Efter ett kort stopp vid högsta punkten vänder vi tillbaka samma väg för att finna lä och äta middag. Det går även att fortsätta stigen vidare ner mot Slåttdalsskrevan. Den stigen är dock väldigt brant. 

Vi är tillbaka vid bilen precis vid skymning. 

Första delen av stigen går till stora delar längs fina spänger

Tydlig skyltning gör det lätt att hitta bland alla stigar och leder

Ett litet vattenfall

Rotig del av leden

Informationstavla om Klapperfält

Det finns flera klapperfält i Skuleskogen

Skyltat där stigen mot Slåttdalsberget viker av från Höga Kusten-leden

Vovve vid blåmarkerad stig

På väg upp för berget börjar man ana utsikt

Motljus över bergen mot inlandet

Skärgård

Slåttdalsbergets hällor är platta och lätt att ta sig fram över

Mot Slåttdalsskrevan sett från Slåttdalsberget

Stigmarkeringsröse med utsikt

Skärgård och horisont





Vovven leker med pinne medan matte äter middag

Motljus



Lägg till bildtext

Blåmarkerad stigmarkering på stenröse

Eftermiddagssol på väg ned från Slåttdalsberget

Vovven i motljus på stigen tillbaka



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden