torsdag 2 november 2017

Västeralnö fäbodar - Stormyran, Rutberget

Skyndar mig ut, tänker att jag har ungefär en timme på mig innan det blir mörkt. Åker till Västeralnö fäbodar för att ta stigen upp till Rutbergsterrängen. Uppför berget liknar stigen mest ett dike. Efter sista dagarnas regnande är det inte konstigt.

Novembersolen skiner, vilket är orsaken till att jag absolut måste ut i naturen. Jag är glad över gummistövlarna på fötterna när jag plaskar över myrarna. Ibland är det fruset, men för det mesta blött och mossan i myrarna ger ett lämpligt träningspass med sitt motstånd.

Målet är vindskyddet vid Stormyran. Väl framme är det dags för eftermiddagskaffe  för mig och lek med pinne för vovven. 

Sitter kvar tills det börjar skymma, sätter på mig pannlampan och traskar tillbaka mot bilen vid fäbodarna i skenet av lampan. Glad att jag hunnit ut, men hade gärna haft en timme till, kvar i sommartid.

Solen lyser över fäbodvallen



Stigen börjar i vänstra hörnet i överkant av fäbodvallen

Fäbodarna uppifrån stigstarten

Första vindskyddet vid Fäbodhöjden

Utsikt från vindskyddet

Snart skidföre :)

Blött på myrarna

Stängtmyran håller öppet för genomfart

Stormyran



Solnedgång över Stormyran

Vindskyddet vid Stormyran





Vovve med pinne



Med stövlar på är Rutberget trevligt att besöka även utanför skidsäsongen






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden