lördag 4 november 2017

Räckebergsutkiken, Torsböle

All helgona-helgen bjuder på novembersol. Vi bestämmer oss för att ta en tur till Räckebergsutkikens fina skoterstuga. Såhär års brukar nog inte många besöka stugan.

Vi har gått hit en gång förr, då i skoterspår och en annan sträckning. Sommarstigen är uppmärkt med gul markering, men märkningen börjar längst in på en icke körbar skogsbilväg, så man måste veta vart man ska.

Vi kör bil förbi Torsbölestugan längs Arnäsleden.  Strax därefter delar sig vägen i en Y-korsning, där vägen/leden till vänster går över ett vattendrag och vidare upp mot Räckebergsgrottorna.
Istället för att vandra vidare på Arnäsleden går vi till höger i Y-korset. Vi följer den gamla skogsvägen uppåt, där den sedan delar sig väljer vi vänster väg. Vägen slutar vid ett skjul med skrot. Härifrån tar den märkta stigen vid. Den är smal och ibland i det närmsta obefintlig, vilket vittnar om att den inte är allt för välpromenerad, men den gula märkningen leder oss rätt.

Uppe vid stugan ryker det ur skorstenen. Stugan är uppvärmd och välkomnade. Någon har varit här före oss, otippat men skönt för oss.

Vi slår oss ned på altanen och dricker kaffe i solen innan värmen i stugan lockar oss in för några kortspels-partier.

I solnedgångens sken grillar vi en köttbit vid vindskyddet. Det är vacker november.

Där Arnäsleden skyltning visar vänster väljer vi den högra vägen.

Skogsbilväg till att börja med

Efter skrotskjulet börjar den markerade stigen vid en tydlig skylt

Trätrall över vattendrag

Spång över klapperfält

Stigmarkering

Osynlig stig i motljus

Vid utkiken finns flera grillplatser

Stugan vid Räckebergsutkiken

Vovve med pinne

En av flera grillringar

Välstädat vindskydd med grillring

Stugan har en rejäl altan