torsdag 7 september 2017

Entré Nord - Tärnättholmarna, Skuleskogens nationalpark

Slutar jobbet lite tidigare för att bege mig ut och ta tillvara på några soltimmar.
Jag bestämmer mig för en kort runda i Skuleskogens nationalpark. Entré Nord får bli startpunkt och Tärnättholmarna målet.

Denna tur är lättvandrad. Möter några vandrare längs stigen, samtliga turister från andra länder. Kul att så många hittar till vår fina nationalpark!

Det vackra septembervädret lockar mig ut till till den yttre holmen. Här ute råder stilla lugn, troligen är jag helt ensam på holmarna då jag inte möter någon och både rastplatser samt stugor är tomma. 

Efter att ha inspekterat stugan längst ut slår jag mig ned på en stock med en kopp kaffe medan vovven roar sig med en pinne. Får efter en stund några minuters sällskap av två amerikanska vandrare.

När de gått drar molnen ihop sig och även jag drar mig tillbaka och vandrar åter mot Entré Nord. Tillbaka på parkeringen känner jag några regndroppar, nöjd att ha fått ett par fina eftermiddagstimmar.

Till stora delar en väldigt lättvandrad stig

En del av Höga Kusten-leden

Salsviken

Salsviken


Salsbäcken





Välskyltat i skogen

Sandbanken vid Tärnättholmarna



Bänkbord på inre Tärnättholmen





Sandbanken mellan Tärnättholmarna

Båtbrygga vid Yttre Tärnättholmen

Raststuga ute på yttre holmen



Inne i stugan

Sandbanken mellan holmarna

Vovve med pinne

En kopp kaffe ute

Rastplats på inre holmen

Övernattningsstugan på inre holmen



Övernattningsstugan precis innanför holmarna

Utanför stugan



Entré Nord
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden