söndag 14 maj 2023

Hamnberget, Skagshamn

Har spanat på Hamnberget vid ett flertal tillfällen och nu när det börjat att torka upp skapligt i skogarna efter en alldeles för lång vinter fick jag möjlighet att undersöka stället. Jag går upp på en grusväg och hittar snart en stig som för mig upp mot berget. Det är inte alls särskilt många höjdmeter innan jag är uppe. Vid en stigförgrening håller jag vänster och går söderut över ett kalhygge. Snart är jag framme vid en liten bänk där jag anar en utsikt över Grundviken mellan träden. 

Sitter ned en kort stund och njuter av stillheten innan jag går tillbaka till den där stigförgreningen. Här går stigen österut och nedför. Åter en bänk vid en utsikt mellan träden. Havet i Ällöviken ligger stilla och horisonten syns som en lila-rosa rand. 

Fortsätter stigen nedför och kommer snart ner till bebyggelsen och vänder åter till bilen, en tur på allt som allt lite drygt 2 kilometer. Än finns det kvar spring i benen och jag bestämmer mig för en utsiktspunkt ytterligare och drar vidare mot Vårdkasberget när jag ändå är i krokarna. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden