måndag 17 april 2023

Alneskogens naturreservat

Våren! 

Det är nu jag får bråttom ut när arbetsdagen är slut. Solen skiner, fåglar kvittrar och det droppar från taket. Jag beger mig till Alneskogens naturreservat. Väl framme konstaterar jag att det kanske är lite för mycket snö kvar för att det ska vara möjligt att gå runt, men jag väljer den lite större vägen, den södra, ner mot reservatet. Går till vänster nere vid träbänken, förbi eldstaden där det tidigare stått ett vindskydd och vidare ut till klippudden vid sundet. 

Här sätter jag mig ner och käkar medhavd middag. Det blåser lite kallt i från havet, men med buff över öronen och ryggen mot vinden är det ändå njutbart och sitta i solen och se havet glittra och isblock guppa sina sista levnadsdagar. Snart är de borta! :) 

Går sedan norrut genom reservatet och konstaterar att det var lite bråkigt att ta sig fram. Snön är sorbet-aktig, jag sjunker ömsom igenom och ömsom bär det. Vinterns framfart har vält många träd som ligger i vägen, för mig att klättra över, ta mig under och igenom. Allt medan jag stilla hoppas att inte benen ska sjunka igenom snön precis när jag grenslar en trädstam över stigen. Det går inte fort framåt, men jag tar mig ändå runt och tillbaka till huvudparkeringen för reservatet.  Nästa gång jag återvänder tänker jag att det är snöfritt. Det gör den korta men svettiga turen gladare.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden