lördag 15 februari 2020

Gula leden, Åsberget


Solen tittar fram och jag har lite tid för att ta mig ut i skogen. Eftersom det är lite snö så tänker jag att jag behöver gå där det kan vara lite upptrampade stigar. Det är för lite snö för att tänka sig skoterspår i någon större frekvens, så jag väljer Åsberget och tänker att det nog borde ha gått lite folk längs Gula leden.

Till att börja med går det skapligt, stigarna är inte så upptrampade som tänkt, så bitvis blir det svårpromenerat. Lite lagom tills jag kommer upp mot utsiktsvackra platser drar ett oväder in med snöfall med stora lapphandskar till flingor.

Jag tar mig fram till vindskyddet nedanför Åsmasten och tänker att vädret nog snart ska vända. Snön övergår istället till regn. Det blir inte bättre så jag låter vädret besegra mig och vänder tillbaka. Nu i än svårare snö att ta sig fram i, men ändå, jag tar mig fram, blir blöt och har fått mig ett litet motionspass utomhus - det är inte fy skam det heller.

Upp mot toppen av Åsberget

Gula ledens gula ledmarkeringar

Horisonten skymtar långt borta

Vovven närmar sig vindskydet

Men se det snöar!

Vi kurar i vindskyddet

Sikten mot stan försvinner i snödiset

Världen blir vit

När snön börjar övergå till regn lämnar vi för idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden