tisdag 24 juli 2018

Bergsjön, Ullånger

Under en tid har jag tänkt mig undersöka Ullångersfjället lite närmre. I sommarvärmen sätter vi därför husvagnen på dragkroken och ger oss iväg. Jag hade sett ut några tänkbara ställplatser och valde Bergsjön för första stopp.

Vägen är fullt körbar, om än lite skumpig och uppför. Väl framme möter oss en fin fiskesjö med bra ställyta. Vi slår läger och gör oss hemmastadda.

Under nästkommande dag badar vi, tar vi bilen runt trakterna och hittar flera fina ställen, men återkommer under eftermiddagen för att gå runt sjön.

Vi läser oss till att det ska gå en stig runt hela sjön, men det är tveksamt om jag kan hålla med. Visst går det att ta sig runt, men till stor del är den bortre delen av sjön stiglös, omärkt och blöt.

Det finns några vindskydd och en rastkåta runt sjön (en kåta finns även vid parkeringen). Den bortre rastkåtan är dock stökig, full med insekter och inte så gästvänlig - inget jag skulle vilja övernatta i.

Rundturen bjuder på en fin kvällssol, så det är mödan värt, även om kvällsdoppet är skönt och välbehövligt efter att jag trampat ner mig rätt djupt på vägen.



Välkomnande

Bergsjön

Nattdimma över sjön

Rastkåtan vid pakeringen

Badhund

Bergsjön

Inne i rastkåtan bor många insekter

Stilla sjö

Solnedgång över sjön

Vovve med pinne







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden