torsdag 21 december 2017

Kubbeberget, Anundsjö

Solen skiner! Jag tar långlunch för att hinna ta en tur ut och väljer Kubbeberget som utflyktsmål.
Här har jag varit ett antal gånger förr och det brukar vara en lagom tur att gå de gånger jag har begränsat med tid. Idag tog turen säkert dubbelt så länge som vid barmark, då jag sjönk igenom snön minst lika ofta som att underlaget bar. Ibland bara några centimeter och ibland knädjupt.

Jag gick från baksidan av berget då jag gissade att det skulle finnas skoterspår upp till utsiktspunkten därifrån i vanlig vinterordning. Det stämde vilket ändå gjorde det möjligt att ta sig upp till vindskyddet, även om det var med viss möda.

Väl framme var det gott att sitta och njuta av sol och utsikt över Kubbe-Norrflärke med en kopp kaffe i näven. Vovven roade sig som alltid med en pinne till dess vi vände åter nerför berget.


Uppåt i skogen

Där höga furor stå

Solen bryter in mellan stammarna

Sjunka igenom eller ej, det är frågan

Snart framme vid vindskyddet!

Uppe vid utsiktspunkten lyser solen

Sittplats i snö

Vovve med pinne

Winter wonderland



Flaggstången på Kubbeberget

Vindskyddet

Snart åter vid bilen med trötta ben














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden