Vandring längs Lögdeälvsleden med start från rastplatsen Gunnarsagga till Drakryggen.
Lögdeälvsleden har många vindskydd och raststugor att stanna vid. Vi vandrar förbi Storforskojan som vi tittar in i. Det finns fyra sovbritsar, kamin, bord och stolar. Det lilla fönstret släpper in lite ljus, men det är mörkt vilket gör att kojan inte känns så inbjudande.
Vi vandrar vidare mot Drakryggen och kommer till ett stigval - älv eller ås. Naturligtvis tar vi ås-stigen och kommer då fram till en brant backe i början av drakens rygg. Efter den första branten kommer vi ut på den mäktiga åsen. Uppe på toppen ser vi ett vindskydd och traskar vidare uppåt.
Regnet hänger hela tiden i luften, det duggar under stundom en aning. På återvägen kommer en störtskur och vi tar skydd under taket på Storforskojans yttertrappa. Här är det riktigt mysigt att sitta med en kopp kaffe och lyssna på regnet mot taket och blir kvar tills dess att regnet dragit vidare.
En vandring längs Lögdeälvsleden bjuder på många nipor, men mäktigast är Drakryggen. Stigen följer den smala åsryggen som verkligen gör skäl för sitt namn. Kommer man från andra hållet nedströms älven kommer man upp till Drakryggen längs "Himlastegen" med de drygt 100 trappstegen. Det går även att köra bil direkt till toppen av Drakryggen om man så önskar. Parkeringen ligger endast ca 100 meter från vindskyddet.
Ännu en vandring till Drakryggen finner du här:
Drakryggen 22 maj 2020
|
Lögdeälven och leden |
|
Mot Storforskojan går både vandringsled och skoterled |
|
Hjortron på gång |
|
Ensam grävmaskinist jobbar med att återställa älven |
|
Hängbro nedströms Storforskojan |
|
Lögdeälven |
|
Välkommen in! |
|
Eldstad utanför Storforskojan |
|
Uppe från Drakryggen |
|
Drakryggen och vindskyddet på toppen |
|
Ytliga rötter längs Drakryggen |
|
Vovven och trapporna |
|
Himlastegen med sina ca hundra trappsteg |
|
Kaffepaus vid Storforskojan på tillbakavägen |
|
Husse och vovve |
|
Lögdeälvsleden med sin orange stigmarkering |
|
Bro över vattendrag |
|
På vindlande stigar |
|
Spång ger torrskodd framfart |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar