söndag 6 mars 2022

Åsberget, Gula leden

Det är så enkelt att återkomma till Åsberget och Gula leden. Det ligger nära, faktiskt mitt i stan. Ofta brukar stigarna vara väl upptrampade även såhär mitt i snö-perioden och idag är inget undantag. Det går fint att vandra ner mot Arknat-vindskyddet. Det är en blåsig dag och solen når inte in i vindskyddet, så jag vandrar vidare utan någon längre sittning. 

Min tanke att gå ner till Älgens stuga misslyckas dock, för där hade ingen trampat upp stigen. Snön är mjuk och bär inte. Eftersom det dessutom är lite halvbrant dit ner, så väljer jag bort denna lilla sväng för denna gång. 

Går istället upp mot vindskyddet Himlamarka. Detta vindskydd med utsikt över Örnsköldsvik bjuder lite lä och sol, så jag stannar en stund. Jag har inte tillräckligt varma kläder för att sitta stilla, så när ett sällskap dyker upp lämnar jag platsen till dem, går upp till TV-masterna och ner till parkeringen strax nedanför där jag parkerat min bil.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden