måndag 27 maj 2019

Visarberget, Milleniumstugan

En ledig vacker majdag bör bäst tillbringas i skogen om någon skulle fråga mig. Så valet var enkelt, packa ryggan med kaffe och hundgodis och dra iväg. Jag har en gång tidigare gått till Milleniumstugan från Höksjön - eller Huggsjön som det är lätt att tro den heter med Huggsjöstugan och tyckte att det var en trevlig promenad. Den fick bli dagens mål.

Det är bitvis väldigt blött, men jag har bra kängor på fötterna, så det är bara att gå på. Strax innan Milleniumstugan viker jag av för att ta mig till Visarbergets högsta topp. Här har jag inte varit sedan jag var liten och åkte skidor till Rutberget från Själevad. Ett kärt återseende. På den tiden brydde jag mig nog inte så mycket om den vackra utsikten, men nu tog jag mig tid att stå och njuta.

Bestämmer mig dock för att inta kaffet vid Milleniumstugan då det blåser lite för mycket på Visarbergets topp. Här är det lä och fantastiskt njutbart och stannar länge. Vovven har (som vanligt) kul med pinnar och vedklabbar. Ingen rast och ro där inte. Synd att jag inte tagit med mer matsäck, då hade jag suttit ännu längre.

När hungern börjar infinna sig återvänder jag nerför berget mot bilen och har fått en promenad på totalt 12 km. Härlig dag!

Mot dagens äventyr!
Liten stuga

Västerhus jaktstuga
Utanför jaktstugan finns en grillplats
Skoterled på vintern, fina stigar på sommaren
Visarbergets topp
Utsikt
Panorama vid toppen av Visarberget
Milleniumstugan, en skoterstuga som står låst
Utsikt vid stugan
Milleniumstugan och utsikten
Dass till vänster och grillkåta till höger. Dessa står öppna året om.
Vovve med pinne
Stig
Myrmark
Åter mot bilen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden