tisdag 21 maj 2019

Mickelsvattnet, Arnäsleden

En strålande dag och jag beger mig till Torsböle för att ta en liten tur efter Arnäsleden till Mickelsvattnet. Det börjar vara torrt i skogen och jag håller mig skapligt torrskodd tack vare fina spänger över de blötaste ställena.

Promenaden är fin, vi passerar Bygdoms fäbodplats. En fäbod av tidigare sju finns kvar. Nu står den låst mitt på ett kalhygge.

Framme vid rastplatsen vid Mickelsvattnet slår jag mig ned på bänkarna medan vovven hittar en pinne att bråka med. Jag har lunch med mig och avnjuter den i stilla tystnad vid en glittrande sjö.

Jag sitter kvar och lapar sol till dess att plikterna kallar och vänder åter samma stig tillbaka mot Torsböle.

Längs Arnäsleden

Vovve på stig
Spång över blötmark


Vovven solar på trappan till fäboden vid Bygdom

Vi vandrar vidare förbi Bygdoms fäbodplats

En helikopter flyger över oss

Ut mot udden med rastplatsen vid Mickelsvattnet
Mickelsvattnet

Vila

Vovve med pinne


Vovven spanar utöver Mickelsvattnet

Kaffepaus

Vovven bråkar med pinne

Full fart tillbaka!

Arnäsledens vit-röda ledmarkering













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden