tisdag 19 februari 2019

Entré Syd - Näskebodarna, Skuleskogens nationalpark

Jag hade sett att det skulle vara strålande vackert väder, vilket gjorde att jag redan dagen innan bestämde mig för att besöka Skuleskogens vackra nationalpark. Det är inte ofta jag har sådan framförhållning utan brukar ofta dra iväg dit näsan pekar när andan faller på.

Vägen fram till Entré Syd är hal men fullt framkomlig. Framme vid parkeringen står två bilar. Ovanligt lite, trots årstiden.

Har lite svårt att bestämma mig för om jag ska ta övre stigvalet upp mot Slåttdalsskrevan eller vandra iväg längs kusten mot Näskebodarna. Bestämmer mig det senare alternativet och motiverar det med mer sol snarare än mindre jobbigt, även om både ock stämmer.

Nere vid Kälsviken njuter jag av vyn och solen medan jag ser två långfärdsskridskoåkare långt där ute. Det ser härligt ut att skejta fram med lite mer fart än en promenad kan ge. Men jag traskar vidare genom skogen och fram till Näskebodarna. Här möter jag skridskoåkarna och växlar några ord med dem innan de ger sig iväg ut på isen igen.

Jag gör upp en mysbrasa och låter den värma mig och min medhavda pizzaslice. Solen värmer faktiskt också en hel del. Det är så skönt att känna att värmen är på väg tillbaka!

Lugnet, tystnaden och ensamheten får mig att stanna i drygt en timme. Utan att göra något annat än att bara vara. Så skönt! Vovven roar sig hela tiden på egen hand genom att skala barken av en pinne. Skönt det också!

Vänder åter mot bilen innan skymning faller, det är ju så mycket lättare att ta sig fram i dagsljus. 

Vältrampad stig

Dasset vid Kälsviken

Vindskyddet vid Kälsviken
Kälsviken

Himmel och hav
Välskyltat
Pizzalunch vid Näskebodarna
Två långfärdsskridskoåkare på vackert hav

Övernattningsstugan vid Näskebodarna
Vovven på farstukvisten
Inne i stugan är det välordnat



Mysbrasa...

...att värma fötterna vid

Blåmarkerad led

Sol genom trädstammarna

Vovve på spång


Ute på hal is







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden