onsdag 19 september 2018

Entré Syd, Slåttdalsberget, Slåttdalsskrevan

En helt ljuvlig septemberdag och jag har möjlighet att checka ut lite tidigare från jobbet för att ta tillvara på eftermiddagen ute.

Packar ned en kaffetermos i ryggan och åker till Entré Syd. Parkeringen är relativt välfylld för att vara en vanlig vardag.

Jag och vovven drar iväg på spångar, över rötter och sten längs Höga Kusten- leden. Vid klapperstensfälten viker vi av från leden och tar den parallella blåmarkerade leden upp på Slåttdalsberget. 

Stannar och pustar en stund och hjälper några vilsekomna ungdomar på rätt spår. Uppe på höjden sätter jag mig vid röset och dricker en kopp kaffe medan jag njuter av utsikten. Det är varmt och skönt trots att solen försvinner lagom när jag slår mig ned. Det blåser inte mycket idag, vilket är rätt ovanligt här uppe. 

Går sedan vidare mot Slåttdalsskrevan. Precis innan korset där blå led möter upp orangemarkerade Höga Kusten-leden är det brant och ganska trixigt. Speciellt för lilla vovven som vissa partier behöver lite hjälp. Det gäller att hålla reda på både sina egna fötter, kopplet och vovven för att ta sig ner helskinnad. Tack och lov fungerar samarbetet fint.

Vid skrevan är vi ensamma. Tar in miljön och försöker förgäves fånga ögonblicket på ett foto innan vi vandrar HK-leden tillbaka till Entré Syd. 

Torrlagd vattenfåra

Vid klapperstensfältet viker vi av mot Slåttdalsberget

Utsikten börjar anas när vi kommit upp en bit längs blåmarkerad led

Berg, hav och himmel - vilka underbara vidder!

Utsikt mot inlandet

Höga Kusten

Röset på toppen av Slåttdalsberget





Powerbar och kaffe

Utsikt söderut

Där själen kan få ro

Solen lyser på andra sidan viken





Röset

Slåttdalsskrevan måste upplevas live



På spång över blötmark

Klappersten, blötmark och höstfärger

En helt ny spångad del under tillbyggnad

Genom skogen



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden