måndag 29 maj 2017

Västeralnö fäbodar, Skrattabborrtjärn - Rutbergsterrängen.

Solen skiner när jag kommer hem från jobbet och jag skyndar mig iväg ut. Styr kosan mot Västeralnö fäbodar.

Efter att ha tittat till fäbodarna tar jag stigen upp mot berget, förbi vindskyddet Fäbohöjden där det har röjts sedan sist jag var här. Nu kan man sitta i vindskyddet och njuta av vacker utsikt där man förr mest bara såg skog.

Vidare upp bland myrar och ljung. Borde haft gummistövlar på. Kängorna håller undan blötan så gott de kan, men framme vid Skrattabborrtjärnen är fötterna lite mer än fuktiga. 

Sätter mig ner på en sten vid tjärnen och njuter av solen och lugnet en stund. 

När jag vänder åter väljer jag att ta vägen för skogsmaskiner ner efter Långmyran. Själva vägen är ful men vyn över nejden är betagande. Med mobilkamera i motljus går det inte att fånga - den som inte tror mig får själv ge sig dit upp för att se. 

Två av fäbodarna i Västeralmö

Vindskyddet Fäbohöjden

Utsikt från Fäbohöjden

Eldstad och vindskydd

Stigen vidare förbi vindskyddet



Myrmark och ljung

Skrattabborrtjärn



Skylt på sniskan




Lite mer än våta kängor

Vovve utan pinne

På väg åter

Ful väg, vacker vy

Blånade berg





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden