fredag 27 januari 2017

Hålviken-Täcksklippen. Höga kusten-leden.

En vacker dag och jag planerar om min arbetsdag för att kunna åka ut i naturen. Valet faller på att åka till Hålviken, Köpmanholmen, och gå en bit österut i Balesuddens naturreservat längs Höga Kusten-leden.

Leden är i det närmaste barmark, men stundtals väldigt isig. Det gäller att se sig för var man sätter fötterna. 

Jag går genom trolsk skog och leden är ganska krävande, men efter att ha kommit fram till dagens mål - Utsiktsplatsen Täcksklippen, känner jag att det var mödan väl värt. 

Det är svårt att förstå att det är januari. Uppe på utkiken sätter jag mig ner och intar lunch och njuter av utsikten och lugnet utan jacka på. Havet ligger öppet och påminner om att våren faktiskt snart är på intåg.

En helt ljuvlig tur!

Utsikt mot Köpmanholmen från vindskyddet strax efter Hålviken

Vindskyddet

I vindskyddet finns både golv och sittbänkar

Höga Kusten ledens orange markeringar

Vovve med pinne

Snart framme vid dagens mål

Från Täcksklippen

Det vida vackra havet

Panorama från Täcksklippen

Vacker lunchvy

Stenröse på  Täcksklippen

Utsikt över Balesudden

Vovve med pinne. Igen.

Täcksviken

Täcksviken

Detta är inte ett vattenflöde, det är en halkig stig

Balesuddens naturreservat

Tillbaka i Hålviken



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden