tisdag 13 maj 2014

Yttersels fäbodar, Sannerstjärn och möte med björn, Gottne


En tur till Yttersels fäbodar. Det finns några småtjärnar nedanför, en med det fantastiska namnet Nörd-Bodtjärn. Stigen går tyvärr inte runt tjärnarna, utan det är återvändsgränd på båda sidor.

En bit längre norrut från fäbodarna ligger Sannerstjärn. Med lite vilja kan man gå runt tjärnen, vilket jag gjorde denna dag. Ingen direkt stig söder om tjärnen, men det går att komma fram genom kalhygge och blötmark.

Det står ett vindskydd med grillplats öster om tjärnen där kaffetermosen togs fram. Eftersom det kom en regnskur satt jag länge och njöt av solregn över tjärnen.

Det bästa kom tyvärr inte med på bild, för strax efter jag kommit tillbaka till bilen och kört ca 50 meter ser jag en björnhona med två ungar strosandes efter vägen. En dröm är uppfylld, jag har fått sett björnar i vilt tillstånd!

Yttersels fäbodar

Fäbod
Sannerstjärn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden