tisdag 8 november 2022

Hemtjärn, Skuleskogen

Att vakna till en ledig dag då solen lyser vackert är en bra start på dagen. Det betyder att jag måste ut i naturen, så jag käkar frukost, packar ner lite matsäck intygande och drar iväg. 

Jag försöker mig först på en topp, men jag inser mina begränsningar efter en stund då det blir lite för riskabelt på egen hand. Den tänkta toppen har inga stigar och vägen upp går mestadels på mossbeklädda stenar och klippor. Eftersom det har regnat mycket de senaste dagarna är det orimligt halt. 

Efter lite funderande och tittande på karta bestämmer jag mig att istället välja stig och tjärn. Valet faller på Hemtjärnen i Skuleskogen. Höga kusten-leden går nästan förbi, bara en liten avstickare på några hundra meter. Jag knatar iväg på HK-leden och viker sedan av på stigen upp till tjärnen. 

Här har jag aldrig varit förr och det är alltid extra roligt med nya ställen. Då det vid det här laget är hög tid för lunch, slår jag mig ner vid en av flera spontantillverkade rastplatser. Det syns att många slagit upp sina tält här under sommaren. 

Tjärnen ligger spegelblank och allt som hörs är naturens egna ljud. I övrigt är jag helt ensam. Att få äta lunch i denna miljö är sannerligen välgörande. 

Efter en fin stund vid tjärnen vandrar jag vidare. Ibland blir inte utflykterna som tänkt, men väder kan bli bra ändå. Idag var det en sådan dag. 

Sol på HK-leden

Hålmyran med Skuleberget i bakgrunden

Uppe vid Hemtjärnen

Hemtjärnen

Stadig bro över vatten

Stilla tjärn

En av flera enkla eldstäder





Dagens lunchställe 

Ölkorv, en smidig lunch


Ro

Från utflykten som inte blev av. Mossan är fantastiskt vacker, men väldigt hal. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden