måndag 29 augusti 2016

Östansjö fäbodar, Bodsjön

En solig, vindstilla kväll och jag skyndar mig ut i bilen för att åka ut i naturen. Har ingen aning om vart jag är på väg, men någonstans efter vägen bestämmer jag mig för Östansjö fäbodar. Hit kan man knappast åka för många gånger.

Kommer fram till en helt stilla fäbodvall. Det brisar svagt på sjön, naturens ljud hörs tydligt i den annars tysta miljön. Jag tänder en brasa nere vid eldstaden och sätter mig och njuter av tillvaron medan vovven i vanlig ordning springer omkring och bråkar med en pinne.

Får besök av gubben med hund och efter en kopp kaffe promenerar vi över spången på mossen, vidare på fäbodstigen ned till vägen och tillbaka upp till fäbodarna längs grusvägen. Promenaden är ca 3 km lång och det har hunnit bli ganska mörkt när vi är åter till vallen. Sjön är nu helt spegelblank och dimmorna leker över vattnet. En lyckad utflykt!


Spång över flytmosse

Träeka

Östansjö fäbodar

Bodsjön

Levande eld

Vovve med pinne

Solnedgång





Promenad längs fäbodstigen

Dimmor över vatten















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden