måndag 3 juli 2017

Cairngorm nationalpark, Skottland

Vi hade fått tips att besöka Glenmore Forest Park vid samhället Aviemore. När vi kollade lite närmre på det hela visade det sig att den nämnda parken är en liten del av nationalparken Cairngorm.

Vi körde upp till Loch Morlich, besökte ett Visitor Centre där intill och bestämde oss för en vandringsrutt på ca en mil.

Till att börja med följde vi en skogsväg som blev en smal stig, mötte sedan en annan led vilken var bred och lättpromenerad.

Stannade till vid en grön liten sjö, An Lochan Uaine, vilken verkade vara ett populärt utflyktsmål. Här rörde sig många människor. Vi vandrade sedan vidare mot Ryvoan Bothy, en enkel liten stuga öppen för vandrare. Här utanför intog vi lunch i solskenet.

Efter lunch promenerade vi vidare förbi stugan. Det visade sig senare vara fel stig. När vi med säkerhet märkt vårt misstag hade vi gått ca fem km fel. Med hjälp av trevliga skotska fågelskådare med en riktig karta i såg vi att det inte fanns andra alternativ att vända och gå tillbaka till Ryvoan Bothy igen.

Stannade till för en kopp kaffe och vila innan vi äntrade toppen av berget Meall a' Bhuachaille 810 m.ö..h. Det var inte utan att man var tvungen att stanna för att dels pusta, dels vila benmusklerna men även för att njuta av vyerna på väg upp.

Allt som allt blev vandringen 2 mil lång med lärdom att ha en riktig karta med sig. Då vi inte alls läst på om turen hade vi lite för dålig koll på stigarna som inte var skyltade och ingen gps-signal. Tur att väderförhållandena var absolut fantastiska!

Första utsiktspunkten när vi kommit ut ledens första del genom skog

Sittbänk med utsikt

An Lochan Uaine

Den Gröna Sjön

Här vistas man på egen risk

Vy vid Ryvoan Bothy

Stenröse på väg mot Forest Lodge

Foto av fågelskådarens karta över området vi vandrade