måndag 5 juni 2023

Skatsand, Skommarskaten

En skön promenad längs strandkanten från Munkudden till den lilla fyren vid Skommarskaten. Den här promenaden återkommer jag till gång efter annan. Den är väldigt lättillgänglig, endera kan man strosa de största delarna längs stranden eller gå en fin stig precis innanför. 

Det är klämdag och jag är ledig. Efter en släng av förmodad Covid under veckan därförinnan är jag inte i full form, därför är denna enkla promenad lämplig. Himlen är blå och havet börjar faktiskt kännas lite lockande. Om det inte hade varit för hostan som hänger kvar kanske jag åtminstone skulle doppat tårna... 

För ovanlighetens skull är jag helt ensam längs promenaden. Troligen för att jag startat ganska tidigt. Jag passerar ett tomt vindskydd vid Skatsand för att gå vidare till Skommarskaten där jag slår mig ned på en enkel bänk. Här blir jag sittande länge. Tittar på fåglar och båtar, hejar på de enstaka personer som går förbi och njuter av sol och värme. 

Jag äter lunch och njuter av tillvaron ytterligare en stund. Jag dricker en kopp kaffe och njuter lite till. När jag vandrar tillbaka slår jag mig ner i vindskyddet en stund till dess att ett gäng kajaker paddlar in för lunchrast. Jag hejar och låter dem ta över vindskyddet innan jag strosar vidare genom skogen tillbaka mot parkeringen vid Munkudden. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden