tisdag 9 maj 2017

Vikbottberget, Gullvik

Hade ärenden in till stan på eftermiddagen och tyckte därför att det kunde passa bra att ta en tur ut till Gullviks friluftsområde för en promenad. 

Många går upp till Ögeltjärnsberget och jag har nog aldrig varit där utan att det varit fler på plats. På Vikbottberget har jag dock aldrig mött någon. Samma sak idag. 

Jag utgick ifrån bortre sidan av Gullvik. Leden är gulmärkt och börjar med stigning uppför klipphällor. Ganska snart står ett vindskydd med eldstad med fin utsikt - perfekt för den som vill komma ut på en vacker plats och grilla utan att behöva gå så långt.

Går vidare och förbi ett ensamt picknick-bord. Strax efter detta bord delar sig stigen, men den övre stigen är lätt att missa då det saknas skyltning. Jag tar den nedre stigen som snart blir skogsstig.
Vid vissa korsningar är det inte självklart att välja rätt stig, på andra ställen är det välskyltat.

Uppe på Vikbottberget möts vi först av utsikten över Vikbotten och Bäckfjärden. Stigen fortsätter sedan till vindskyddet med utsikt över Gullvik och havet.

Det är kallt, bara ett par plusgrader, så jag eldar några vedträn för värme medan jag dricker kaffe och njuter av stunden.

Tillbakavägen tar vi den övre stigen.Vid den utsiktsplats som är utmärkt på kartan syns Vikbottberget och vindskyddet vi för en stund sedan suttit vid.

Må hända att det är ruskigt kallt för att vara en bit in i maj, men själen är varm av en härlig tur i vacker natur. 

Vindskydd ca 100 meter från vägen (Siffra 1 på kartan nedan)

Rastplats vid vindskyddet (Siffra 1 på kartan nedan)

Vindskydd, rastplats och utsikt (Siffra 1 på kartan nedan)

Ensamt picknick-bord några hundra meter ytterligare upp
(Siffra 2 på kartan nedan)

Utsikt från picknick-platsen (Siffra 2 på kartan nedan)


(Siffra 2 på kartan nedan)


Mitt i skogen står flera bänkar vid ett vägkors (Siffra 3 på kartan nedan)


Solig stig genom skog


Skyltat mot Vikbottberget

Utsikt över Vikbotten och Bäckfjärden (Siffra 4 på kartan nedan)

Vid vindskyddet (Siffra 5 på kartan nedan)

Vovve med pinne

Mina nyinköpa skor fick en fin premiärtur


Eld vid vindskyddet för värmens skull (Siffra 5 på kartan nedan)


Fika. Kaffe och punchrulle för mig, levergodis och vatten för vovven

Vovve med pinne

Vindskyddet och rastplatsen på Vikbottberget (Siffra 5 på kartan nedan)

Dagens inlägg i gästboken i vindskyddet

Vackra eld (Siffra 5 på kartan nedan)

Skön plats för vila (Siffra 5 på kartan nedan)

Stigen fram

Utsikt mot Vikbottberget från övre utsiktspunkten
(Siffra 6 på kartan nedan)

Berg, stig och gul stigmarkering

Karta över området. De röda siffermarkeringarna matchar bilderna ovan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden