tisdag 17 augusti 2021

Funäsdalsberget, Funäsfjällen

Gondolen öppnar kl 10.00 och jag hänger på låset för att åka upp till Funäsfjället. Jag är helt ensam och när jag kommer upp traskar jag iväg längs Lilla bergsrundan. 

Snart kommer jag fram till högsta punkten med en liten plattform där det i träräcket står inristat vilka fjäll jag ser runtom. Och utsikten är magnifik. Här står jag länge och tittar på fjälltopp efter fjälltopp. 

Leden går sedan nerför till en liten tjärn och samiska parken Lopme Laante. Här stöter jag på en inhägnad ren som vädrar nyfiket efter mig. Leden går runt parken, men jag fortsätter förbi längs Långa bergsrundan. När den börjar vika av utför bestämmer jag mig för att inte gå vidare, utan istället gå tillbaka till gondolen och åka ner. Om inte annat för att spara mina knän. 

Tillbaka vid Lopme Laante fortsätter jag runt längs Korta bergsrundan. Här är det grusväg tillbaka till gondolen. 

Jag kan tänka att detta skulle vara en spännande utflykt med barn - gondolen upp och sedan direkt till den samiska parken. Själv föredrar jag nog ändå vidder och vyer som inte innefattar liftsystem och telefonmaster.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden