söndag 25 augusti 2019

Kulberget, Höga kusten-leden

Höga kusten-ledens första etapp har jag inte vandrat förr. Idag gjorde vi slag i saken och vandrade upp till Kulberget. Efter att ha funderat så valde vi att kliva på i Sör-Lövvik upp till berget. Stigen går uppför genom skog och sedan ut på en berghäll för att sedan fortsätta en bit in i lövskog innan Kulbergets topp är nådd. Promenaden är inte alls lång - från Sör-Lövvik bara drygt en kilometer.

Uppe på Kulberget står ett gammalt vindskydd som moderniserats. Enligt mig till sin nackdel. Det nya bygget har förstört ett gammal hederligt vindskydd och är fult och slarvigt konstruerat. Att man dessutom lämnat resterna av det gamla vindskyddet i en hög gör eftersmaken än bittrare.

Utsikts-bryggan över Kulberget är en trevligare bekantskap, även om jag inte känner mig helt trygg att gå ut på den med tanke på hur slarvigt byggt själva vindskyddet är byggt. Bryggan håller dock och utsikten över Skärsätter och Storviken är njutbar även en halvmulen dag som denna.

Vi stannar inte länge, utan vänder snart om om går samma väg ner tillbaka.


Uppe på Kulberget

Utsikten anas genom trädstammarna

Höga Kusten leden

Vindskydd och utsiktsbrygga på Kulberget

Nytt vindskydd på gammalt söndersågat vindskydd

Jag hade föredragit Bengt och Erlands vindskydd i äkta timmerkonst

Vindskyddsrester ligger kvar i en hög

Utsiktsbrygga

Gubbem beundrar utsikten

Utsikt över Storviken

Tillbaka nerför Kulberget



En av Höga Kusten-ledens avståndsstolpar, en mil från starten



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mest besöka inlägg under senaste månaden